Nieuws van Ria Manshanden

Vliegroutes

Dagen achtereen stil in de lucht is het al jaren niet meer. Sinds de komst van de polderbaan en de route “Andik” ( Je schrijft het echt zo), die de vuurtoren te Enkhuizen als oriëntatiepunt heeft, wonen o.a. de Andijkers pal onder een vliegroute. Je raakt er erg genoeg aan gewend, maar het verschil met de tijden van voor de komst van de polderbaan is goed te merken.

Roundup

Begin 2016, begrepen wij uit de antwoorden van het college op onze vragen, zou in onze gemeente round-up als bestrijdingsmiddel van onkruid in het openbare groen en de openbare ruimte niet meer gebruikt mogen worden. Tijdens de begrotingsbehandeling van 2016 werd er daarom geld gereserveerd om het onkruid op andere manieren te bestrijden, zoals borstelen en verbranden. Wij blij, want het is aangetoond dat dit middel niet goed is voor de gezondheid van mens en dier. Tot mijn verbazing las ik kortgeleden in een piepklein berichtje in het NHD dat daar op teruggekomen werd.

Maaibeleid

Half mei ontvingen we een boze mail van een burger over boeren die te vroeg maaien in de omgeving van Midwoud. Zelf zien we elk jaar weer met lede ogen aan dat dit ook in onze omgeving gebeurt.

4 mei, dodenherdenking

Negen jaar na de oorlog ben ik geboren. Op een bovenwoning in Amsterdam op de Jacob van Lennepkade. Mijn ouders, beiden uit Westfriesland, zijn daar op zoek naar werk terecht gekomen. Het was woningnood, dus we woonden in bij de familie Steers, Joodse mensen en deelden met hun de keuken. Van die tijd restten alleen nog zwart-wit foto’s met kartelrandjes... Gebreide jurkjes, dressoir met Oosthoeks encyclopedie, rotan poppenwagen.

Regels...

“Vrijheid zonder discipline is chaos, discipline zonder vrijheid is tirannie“. Deze spreuk kwam ik tegen in een VN (Vrij Nederland) en staat ergens geschreven boven een bar te Amsterdam.

Windmolens in het kassengebied?

Eerst een korte terugblik. Vlak voor de zomerstop ontvingen we van de provincie de notitie “Wind op land”. De provincie heeft namelijk met het rijk in vermelding met Europese duurzaamheids-opgaven besloten om meer windenergie te produceren op het land. Grote delen van West-Friesland en ook van Medemblik zijn aangewezen als zoekgebied voor nieuwe windmolens.