Nieuws van Ria Manshanden

Maaibeleid

Half mei ontvingen we een boze mail van een burger over boeren die te vroeg maaien in de omgeving van Midwoud. Zelf zien we elk jaar weer met lede ogen aan dat dit ook in onze omgeving gebeurt.

4 mei, dodenherdenking

Negen jaar na de oorlog ben ik geboren. Op een bovenwoning in Amsterdam op de Jacob van Lennepkade. Mijn ouders, beiden uit Westfriesland, zijn daar op zoek naar werk terecht gekomen. Het was woningnood, dus we woonden in bij de familie Steers, Joodse mensen en deelden met hun de keuken. Van die tijd restten alleen nog zwart-wit foto’s met kartelrandjes... Gebreide jurkjes, dressoir met Oosthoeks encyclopedie, rotan poppenwagen.

Regels...

“Vrijheid zonder discipline is chaos, discipline zonder vrijheid is tirannie“. Deze spreuk kwam ik tegen in een VN (Vrij Nederland) en staat ergens geschreven boven een bar te Amsterdam.

Windmolens in het kassengebied?

Eerst een korte terugblik. Vlak voor de zomerstop ontvingen we van de provincie de notitie “Wind op land”. De provincie heeft namelijk met het rijk in vermelding met Europese duurzaamheids-opgaven besloten om meer windenergie te produceren op het land. Grote delen van West-Friesland en ook van Medemblik zijn aangewezen als zoekgebied voor nieuwe windmolens.

Mysteryshoppers

Soms loopt je in de politiek tegen een muur op. Dat gebeurde mij in de commissievergadering van 28 augustus. Waar ging het over? Er lag een raadsvoorstel “Preventie en handhavingsplan Drank en Horecawet”.