Afgelopen 15 april woonde ik de opening bij van het Geothermie project van het ECW te Andijk. Ooit begonnen in de Wieringermeer  t.b.v. de warmte van de kassen aldaar is dit project nu uitgerold over polder het Grootslag. Verschillende kassenbedrijven , waaronder “Jansen paprika” en een tulpenbroeier maken daar nu gebruik van. Kilometers zijn ze de grond ingegaan om heet water op te pompen. Het afgekoelde water gaat terug de bodem in en wordt daar weer verwarmd. De restwarmte wordt wellicht in de nabije toekomst gebruikt om huizen te verwarmen.

Een indrukwekkende bijna industriële operatie. De dorpsraad, ondernemers, bouwers en technici, politici en de gedeputeerde van de provincie waren aanwezig. De opening werd verricht met op de achtergrond een bijzonder theater spektakel en een tijdmachine. Een verhaal van een nieuwe tijd. Een tijd waarin we geen gas meer gebruiken. Natuurlijk waren er toespraken met als belangrijkste onderwerp de energietransitie. Een van de sprekers trok dit de landelijke politiek in met een hint naar GroenLinks. Zij zouden zich teveel focussen op de CO-2 reductie, terwijl onafhankelijkheid van het gas in zijn beleving toch belangrijker was. Logisch, dacht ik, GroenLinks denkt aan de toekomst van de aarde voor mens en natuur. Ondernemers (niet alle !) denken in verdienmodellen en economisch belang. Dit mocht echter de pret niet drukken. We stonden met een glaasje in de hand en ik wist…  Zoals vroeger de eerste vaatjes olie uit de grond werden gehaald, halen we nu, zo’n 150 jaar later, heet water uit de bodem. Steeds zijn wij mensen op zoek naar water, grondstoffen en warmte. Groot respect heb ik voor deze pioniers van het ECW die met niet te overziene risico’s, beren op de weg, technische problemen en tegenslag dit project begonnen zijn met als motto…….. niet praten, maar doen. Zij trekken ons de nieuwe tijd in. Daar kunnen wij politici van leren.

Ria.manshanden@ziggo.nl   www.GroenLinksmedemblik.nl, facebook.com/GLMedemblik