Jelle Veldhuis legt de kiezer zeer helder uit waarom de afgelopen verkiezingen zo belangrijk waren.

Nog een week en dan is het weer zo ver. Dan mogen we weer naar de stembus voor de provinciale staten en de waterschaps verkiezingen. Belangrijke verkiezingen want we stemmen niet alleen voor een nieuw provincie  waterschaps bestuur, we kiezen ook indirect de 75 nieuwe eerste kamer leden. Kortom: deze verkiezing is dus niet alleen van regionaal maar ook van nationaal belang.

U heeft het vast wel al gemerkt als u  de tv aanzet of de krant openslaat ziet u steeds vaker de koppen van provinciale bestuurders of de eerste kamer lijsttrekkers. Ook de stembiljetten en de kieslijsten zijn al bezorgt. En als je die lijst bekijkt zien je gelijk bekende namen. De verrassendste is waarschijnlijk oud burgemeester Theo van Eijk die het CDA wil gaan vertegenwoordigen. Ook de Andijkse Heleen keur en Ed meester willen voor die partij de staten in. Verder  zien we gemeente raadslid Andrea van langen [vvd] staan. Voor Groen Links zien we o.a de voormalig Koggenlandse burgermeester Leonie Sipkes en tweede kamerlid liesbeth van Tongeren de lijst vertegenwoordigen. Voor wie nou niet 1 2 3 weet wat nou precies het belang is van deze verkiezingen volgt hier een klein lesje:

Wat doen de provinciale staten?

De provinciale staten is het volksvertegenwoordigend orgaan van de provincie. zij kiezen weer de leden van de gedeputeerde staten en de eerste kamer. Ook stemmen ze over provinciale wetten. de provincie is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de aanleg van provinciale wegen. Het bouwen van windmolen parken het open houden van ziekenhuizen enz.. de PS worden voorgezeten door de commissaris van de koning. De belangrijkste inkomsten van de provincie  is de motorrijtuigen  belasting, die geheven wordt op bijvoorbeeld autos  of motoren.

Wat doen de waterschappen?

De waterschappen zijn een zeer belangrijk. maar onbekend orgaan. De waterschappen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid en het onderhouden van dijken. Ook alle kleine wegen buiten de bebouwde kom vallen onder het beheer van de waterschappen. De waterschappen zorgen er ook voor dat er bij ons schoon water uit de kraan komt. En als er overstromingen dreigen zorgen ze ervoor dat de polders niet onderlopen. De partijen die u ziet staan op de waterschaplijsten komen u waarschijnlijk niet bekend voor. Water natuurlijk is de zuster partij van Groen Links.

Wat doet de eerste kamer?

De eerste kamer is een van de twee huizen van het Nederlands parlement. Ze bekijkt de wetten die de tweede kamer al heeft aangenomen nogmaals. Ze kunnen wetten alleen aannemen of verwerpen, niet wijzigen. De eerste kamer wordt gekozen door de leden van provinciale staten, die wij dus volgende week kiezen. Dit soort verkiezingen heten getrapte verkiezingen. De verkiezingen zijn dus ook van landelijk belang! Als de coalitie geen meerderheid meer heeft valt de regering.

Het zijn dus belangrijke verkiezingen, en het is van groot belang dat u stemt!

Vriendelijke groet,

Jelle veldhuis columnist GroenLinks Medemblik