Mooi zonnig weer. We gaan er op uit. Op de fiets, wandelen, varen, toeren en genieten van al het moois om ons heen. Langs de Omringdijk water zover het oog reikt, wolkenluchten,bloemkoolvelden, bermen vol fluitenkruid, boterbloemen en koolzaad en natuurlijk schapen en koeien in de wei met slootjes en rietkragen, waterlelies en gele lissen. Ieder seizoen weer geeft dit landschap een gevoel van vrijheid en geluk.

Als dank voor iedere tocht neem ik altijd wat zwerfvuil mee. Vooral blikjes en plastic flesjes in alle maten en vormen. We zijn met velen, de “stille rapers”, die op hun tochten zwerfvuil meenemen. Mensen die zich niet langer druk maken over de gemakzucht van anderen, maar gewoon wat meenemen voor de containers thuis. Ooit heb ik als raadslid een boze meneer tegenover mij gehad, die klaagde dat de gemeente te weinig deed aan zwerfvuil en het openbare groen. “We betalen toch belastinggeld “, werd er gemopperd. En dat is natuurlijk zo, maar de gemeente en alle andere beheerders kunnen het niet alleen. Zeker in de eigen buurt en straat kan het een stuk vriendelijker en schoner worden,wanneer er mensen wonen, die zelf zo af en toe wat troep opruimen. Onlangs heeft onze gemeente zich aangesloten bij de “Statiegeldalliantie” ( zie voor informatie : statiegeldalliantie.org ). Ooit klein begonnen in Weert. Nu hebben meer dan 400 gemeentes en andere organisaties uit België en Nederland zich hierbij aangesloten met als doel druk uit te oefenen op de regeringen om statiegeld te heffen op blikjes en flessen. 74 % van de Nederlanders en 66 % procent van de Belgen zijn hier voorstander van, want met name plastic zwerfvuil is slecht voor het milieu, veroorzaakt dierenleed, verrommelt de omgeving en belandt uiteindelijk, als het niet opgeraapt wordt, in de oceanen. Dank aan alle stille rapers en de initiatiefnemers van de “Statiegeldalliantie”. Alle beetjes helpen.

Ria Manshanden GroenLinks Medemblik

Ria.manshanden@ziggo.nl