Tuurlijk, er zullen een paar goedkopere huizen vrijkomen van gezinnen die doorstromen. En tuurlijk, er worden in elke wijk een paar huurwoningen gezet volgens de minimale normen, maar tot nu toe zien we helaas véél te weinig goedkope woningen in de nieuwbouwplannen verschijnen. Terwijl dit wel kan, het is een politieke keuze welke opdrachten je in elk stadium meegeeft.

Grondbeleid en aanbesteding.
Dit begint al met de grond. Hoe duur is die? Is de grond van de gemeente, van een agrariër, of van een ontwikkelaar/speculant?
Als het grond van de gemeente is heb je als gemeente de keuze wie dit gaat ontwikkelen. Ga je dit zelf doen of laat je dit over aan een ontwikkelaar, of, laat je de woningbouwcorporaties dit oppakken? Een tijd geleden zaten wij om tafel met de woonschakel. De gemeente geeft steeds aan krap in personeel te zitten, de woonschakel geeft aan veel werk uit handen te kunnen nemen. Toch worden zij nu vaak pas ingeschakeld als de plannen er al liggen. Wij zeggen, laat hen het uitvoeren en geef ze een minimale opbrengst mee wat de grond moet opbrengen, ipv zoals nu het aan de hoogste bieder te verkopen.

Is de grond niet van de gemeente, dan is de vraag welke projecten je je tijd in gaat stoppen om van de grond te krijgen. Ga je om tafel met de projectontwikkelaars die grondposities hebben ingenomen om zoveel mogelijk winst op te maken, of ga je voor een ontwikkelaar die zegt goedkopere huizen te kunnen bouwen? Natuurlijk moet je goed kijken welke projecten wel of niet landschappelijk en verkeerstechnisch goed passen. Maar als je dan de keuze hebt, moet betaalbaarheid van de woningen óók een grote rol spelen in je keuze. Wij vroegen daar al ruim een jaar geleden naar toen er kwartiermakers voor de woningbouw ingeschakeld gingen worden. Deze “woningmakers” moesten op zoek naar locaties om te bouwen. “Kunnen die woningmakers dan ook voorrang geven aan díe projecten die sneller en goedkoper kunnen bouwen?” vroegen wij. Kan niet, krijgen we terug. Wij vinden dat je de verschillende opties open moet laten, meerdere partijen een aanbieding moet laten doen, en kiezen voor het project die de beste aanbieding doet voor de meeste betaalbare huizen.

Kan niet
“Kan niet” hebben we afgelopen jaren te vaak gehoord, en niet alleen als het om woningbouw gaat. er wordt naar ons idee teveel in bestaande hokjes gedacht. Waarom kan het in andere gemeenten dan wel? In Obdam worden nu ook huizen van 160.000 euro gebouwd, die ook nog helemaal energieneutraal zijn mét bodemwarmtepomp. Hoezo bouwen onder de 2 ton “kan niet”? Ook het type woningen en de inrichting van de wijk spelen een rol in hoe betaalbaar de woningen worden, hier kan veel creatiever mee omgegaan worden!

Wat is betaalbaar?
De vraag die je wat ons betreft ook moet stellen is wat een “betaalbare woning” is. Volgens de laatste plannen voor Molenblik in Medemblik zijn woningen tot aan de NHG grens betaalbaar. De NHG grens ligt op dit moment op 355 duizend euro! Dat is wat ons betreft niet betaalbaar. Maar prijzen vastleggen “kan niet” horen wij dan, “want prijzen veranderen jaarlijks.”

Woningbouw categorieën 1 en 2
Daarom stellen wij voor om te gaan werken met woningbouwcategorieën die zijn gekoppeld aan landelijke wetgeving die jaarlijks geïndexeerd worden, de Koopprijsgrens Wet Bevordering Eigen Woningbezit (Wet BEW) en de aftoppingsgrens huurtoeslag:

Categorie 1 huurwoningen: max huur =  1e aftoppingsgrens huurtoeslag (in 2022 € 633,25)

Categorie 1 koopwoningen:  max koop = Koopprijsgrens Wet BEW (in 2022 € 210.900,-)

Categorie 2 huurwoningen: max huur = max huurtoeslaggrens (in 2022 € 763,47)

Categorie 2 koopwoningen: max koop = 125% Wet BEW (in 2022 € 263.625,-)

Ieder woningbouw project moet minimaal 50% Cat1 én cat 2 woningen bevatten. Pas dán bouw je échte betaalbare woningen!

Dit was onze laatste “Explainer” voor de verkiezingen. Wij hopen je hiermee wat meer inzicht te hebben gegeven in de keuzes die er liggen deze verkiezingen.

Voor een menselijk, eerlijk en duurzaam Medemblik. Stem GroenLinks Medemblik

Bart Huisman, lijsttrekker GroenLinks Medemblik.

bart@groenlinksmedemblik.nl