Veel kernen van de gemeente Medemblik bestaan uit lintdorpen en dorpen langs de dijk van het IJsselmeer. Op de wegen in de lintdorpen en op de dijken veroorzaakt het verkeer veel overlast voor de omwonenden. GroenLinks wil deze overlast zoveel mogelijk beperken. Dit kan door de inrichting van de wegen, verkeersmaatregelen en invoering van een lagere maximumsnelheid op de wegen door de verschillende kernen, waaronder uitbreiding van de 30 km-zones en invoering van 40 km-zones. Wij realiseren ons dat de wegen daar verkeerstechnisch niet altijd goed op zijn ingericht, maar zien met het oog op het terugbrengen van de snelheid liever eenvoudige, voor iedereen duidelijke oplossingen, gecombineerd met handhaving, dan kostbare, ingewikkelde aanpassingen, die zonder handhaving evenmin effectief zijn. In het hart van een kern, waar veelal diverse weggebruikers samenkomen, past het om te kiezen voor de langzame verkeersdeelnemer. Hier is wat GroenLinks betreft de auto te gast en moet de openbare ruimte ook als zodanig worden ingericht.
Voor de hele regio Westfriesland en dus ook voor Medemblik, is de bereikbaarheid van belang. Het project rondom de N307 heeft grote invloed op onze infrastructuur. Enerzijds een welkome aanvulling, die mogelijkheden geeft voor het snelverkeer over de weg vergroot en ontlast de verkeersoverlast in sommige kernen van Medemblik, zoals Zwaagdijk-Oost en Zwaagdijk-West. Anderzijds geven de nieuwe verkeersstromen op andere plekken juist meer overlast, zoals op de Hoornseweg in Wognum. Wat ons betreft dienen overschotten van het project N307 op deze knelpunten te worden ingezet zodat dit project netjes wordt afgerond. Wij houden vast aan het voornemen om de Parallelweg van de Markerwaardweg door te trekken, waarmee de dorpskern Opperdoes ontlast kan worden van zwaar (landbouw)verkeer.
Daarnaast zijn wij van mening dat nu het openbaar vervoer en het langzaam verkeer zoals de fiets aan de beurt is. Intensivering van de treinverbinding Hoorn-Amsterdam moet worden bepleit zodat de trein een goed alternatief voor de file vormt.
Voor de hele regio streven we een verdubbeling van het spoor na vanaf Hoorn richting Hoogkarspel en mogelijk ook Bovenkarspel-Grootebroek. Enkelspoor geeft beperkingen in de dienstregeling wat leidt tot meer verkeersaanbod op de weg. Daarnaast streven we 'vertramming' van het spoor na. Zonder spoorboekje weet je dat elke 10 minuten een trein naar Amsterdam vertrekt, en vica versa