Met het bekend worden van de aanvliegroutes voor vliegveld Lelystad ontstonden bij omwonenden in de wijde regio ook grote zorgen over geluidsoverlast. Mocht vliegveld Lelystad open gaan, dan krijgen omwonenden in de verre omtrek van de vliegroutes te maken met aanzienlijke en almaar groeiende (door continue groei van aantal vliegbewegingen) geluidsoverlast. Een schrikbeeld voor velen. GroenLinks wil dit voorkomen. Hiervoor is samenwerking noodzakelijk; samenwerking met GroenLinks Westfriesland, GroenLinks Noord-Holland, samenwerking met landelijk GroenLinks, maar ook samenwerking met andere partijen.

Geluid
Vanuit de rijksoverheid en Schiphol zijn cijfers naar buiten gebracht, waaruit zou blijken, dat de geluidsoverlast van Vliegveld Lelystad wel mee valt. Bij bestudering van de stukken die hieraan ten grondslag liggen, blijkt dat er is uitgegaan van veel minder geluidshinder dan realistisch is. Er is gebruik gemaakt van verouderde rekenmethodes en het werkelijk gemeten geluid blijkt veel hoger dan de berekende geluidsoverlast. Bovendien is de uitvoering van de belevingsvlucht, bedoeld om een realistische indruk te geven van de te verwachten geluidsoverlast, niet gelijk aan het te verwachten vliegverkeer indien de plannen door zouden gaan. De werkelijke overlast zal veel groter zijn. 

Tot op de dag van vandaag blijven de geluidsberekeningen zeer discutabel. Zo blijken de berekeningen niet extern gevalideerd en is er geen optelsom gemaakt met de bestaande geluidsoverlast.

Waarom mag Lelystad Airport niet open?

De economische impact van vliegverkeer is, anders dan velen denken, niet zo groot. Ook worden de gevolgen van de opening van Lelystad Airport op mens en milieu veelal achterwege gelaten. Dit is waarom de uitbreiden van Lelystad in geen enkel scenario door mag gaan:

  • Vliegen heeft een enorme impact op het klimaat, een nieuwe luchthaven betekent meer CO2-uitstoot. Om de Parijsdoelen te halen moet de uitstoot juist omlaag. Het halen van de klimaatdoelen en de opening van Lelystad gaan niet samen.
  • De luchtvaart zorgt ook voor neerslag van stikstof, dat is slecht voor de natuur en biodiversiteit. Dit is extra schadelijk omdat Vliegveld Lelystad dicht bij kwetsbare natuurgebieden ligt zoals de Veluwe.
  • Er is geen plek in het luchtruim voor vliegtuigen vanaf Lelystad. Daarom wordt er laag gevlogen, met enorme geluidsoverlast en gezondheidseffecten voor omwonenden in een groot gebied als gevolg.

Mocht Vliegveld Lelystad open gaan, dan krijgen omwonenden in de verre omtrek van de vliegroutes te maken met aanzienlijke en almaar groeiende (door continue groei van aantal vliegbewegingen) geluidsoverlast. Een schrikbeeld voor velen. GroenLinks is van mening dat vakantievluchten van vliegveld Lelystad niet nodig zijn. Veel vluchten in Europa kunnen prima met de trein. Wat ons betreft gaat de geplande uitbreiding van vliegveld lelystad niet door.

KLIMAATPRAAT BAS EICKHOUT - MEER TREINEN MINDER VLIEGEN Afspelen op YouTube

KLIMAATPRAAT BAS EICKHOUT - MEER TREINEN MINDER VLIEGEN

In zijn videoserie Klimaatpraat geeft Bas Eickhout, klimaatwetenschapper en Europarlementariër antwoord op jouw klimaatvragen. Hij bespreekt de Europese klimaatpolitiek en laat zien hoe hij in het Europees Parlement voor oplossingen zorgt.

In deze aflevering van Klimaatpraat legt Bas uit hoe de luchtvaart zijn uitzonderingspositie in het klimaatdebat kreeg en hoe we hier een einde aan kunnen maken.